Rahsia duit lumayan masuk akaun anda berterusan

Biz-2u

Friday, August 19, 2011

Hari Raya-Pantas mengejar waktu.




Kira2 tinggal 9 hari lagi kita akan berpuasa.Selepas berjaya menghadapi dugaan berlapar kemudian kita akan menyambut kemenangan itu di hari raya bila menjelang bulan syawal. Terasa pantasnya waktu berlalu , sehingga perlu mengejar masa utk menyediakan persiapan menjelangnya hari mulia itu nanti.
Ibu2 di rumah seperti tak cukup tangan, samada membuat kueh-mueh atau menjahit pakaian anak2. Ada di kalangan kita yg berkerjaya selesa jika membeli saja pakaian baju raya atau kueh-biskut raya di kedai2 saja. Yang sibuk mengecat rumah pun ada juga? Paling tidak dalam rumah kena di kemas2 rapi supaya semua kelihatan baru dan menarik.
Tetapi peliknya ada juga org yang tak puasa lebih gairah utk menyambut hari raya.Tak kisahlah tu yg penting sama2 memeriahkan hari mulia itu nanti.
Saat2 genting dan mencemaskan begini saya tak berani nak putarkan lagu raya, selagi kerja2 persiapan belum mencapai 80% . Bebeza dengan seorang kawan saya seorang pengusaha butik dan mengambil tempahan. Bulan Ramadan belum bermula tapi dia dah set lagu raya di handphone, pelik dan tertanya2.Saya cuba bertanya, kenapa set lagu raya awal2. Maka dia jawap, "Saja , cuma nak takut2kan diri dan mengingatkan supaya sentiasa berkerja pantas dlm menyiapkan baju jahitan orang ramai". O melopong juga mulut sekejap mendengar jawapannya itu.
Semalam saya cuba call kawan saya itu. Bila dia bertanya apa tujuan saya menaliponnya, maka saya menjawab, " Saja nak dengar lagu raya di hp awak tu." Mendengar jawapan saya, dia tergelak.
Tetapi ada yg lebih malang , bila melihat berita di kaca tv 2- 3 hari lepas, ada yg putus jari dgn tiba2 akibat bermain mercun. Saya terpandang pula kisah lain, sekali imbas di TV, berita seorang di timpa malang , kelihatan seluruh kepala berbalut. Saya tak beri tumpuan berita itu kerana sebok menjahit. Saya pun cuba menyampuk mengulas tanpa usul periksa berbual di sebelah anak yg sama2 duduk di depan tv.
" Kes yg ini pula tentulah dia cedera akibat kemalangan berlumba kereta dlm sport agaknya, hah! habis terbakar rambut dia!". Saya bersuara pd anak bila melihat org itu di tv dgn kepala berbalut kain putih. Tiba2 anak saya berdekah2 ketawa mendengarnya, saya kehairanan.
"Apalah mama ni, buat lawaklah!. Sah2 pembaca berita tu cakap dgn kuatnya mengatakan org itu cedera kerana di simbah asid, bukan lumba kereta dlm spot, jauh beza bunyinya tu mama!." Anak mencelah sambil melekek-lekek ketawa.

"Oh!! ye ker? maklumlah mama cuma ingat pd kerja yg mama tengah buat ni, nak siapkan cepat. Lagi pun telinga mama ni dah kurang pendengaranlah agaknya".Saya membalas sambil sama2 ketawa berdekah2.

No comments: